Ismeretlen okok állnak a Heathrow leállása mögött

A Heathrow repülőtér működését jelentősen befolyásoló tűzeset okai egyelőre ismeretlenek, derül ki a legfrissebb, ideiglenes jelentésből. A tűz a londoni Hayes környékén található elektromos alállomásnál kezdődött, és a március 20-i éjszaka folyamán keletkezett, ami áramkimaradáshoz vezetett a repülőtéren. Március 21-én Heathrow szinte teljesen leállt, több mint 270,000 utazást érintve, ami komoly fennakadásokat okozott a világ repülőterei között. Az Egyesült Királyság Energiarendszer Üzemeltetője (Neso) bejelentette, hogy a tűz okaként egy átalakító egység lecsatlakozása és lángra lobbanása állt, de a végleges jelentés csak június végére várható.

A Heathrow repülőtér üzemeltetői üdvözölték az ideiglenes megállapításokat, és remélik, hogy a végleges jelentés választ ad arra, hogy mi okozta a tűzesetet. A Metropolitan Rendőrség terrorelhárító egysége kezdeményezett egy elsődleges vizsgálatot, de a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak gyanúsítékra utaló bizonyítékokat. Az áramkimaradás és a repülőtér zárva tartása következtében rengeteg utazást kellett törölni, ami nemcsak Heathrow, hanem a globális légiközlekedést is érintette. Ed Miliband, az energiapolitikai miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el, hogy megakadályozzák hasonló esetek jövőbeli előfordulását, és utasította a Nesot, hogy az elsődleges megállapításokat hat héten belül nyújtsa be.

A Neso részletes idővonalat készített a tűzeset körülményeiről. Az alállomás, amely az 1960-as években épült, március 20-án 23:21 GMT-kor gyulladt ki, ami azonnali áramkimaradást okozott. Az áramkimaradás 66,919 belföldi és kereskedelmi felhasználót érintett, beleértve a Heathrow repülőteret is. A Metropolitan rendőrség 00:42-kor kiemelt eseményt hirdetett, és a repülőtér üzemeltetői 01:11-kor döntöttek a repülőtér bezárásáról. Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják a történtekből, hogy hasonló esetek ne fordulhassanak elő a jövőben, és ha mégis megtörténnek, hatékonyan tudják kezelni azokat.

A Heathrow repülőtér számára az áramot 06:25-kor állították helyre, a közeli alállomás áramköreiben keresztül, és a négy utas terminál áramellátása 10:56-ra állt helyre. Azonban a repülőgépek csak 18:00 után indultak újra, miután a biztonsági ellenőrzések befejeződtek. A repülőtér üzemeltetői hangsúlyozták, hogy a céljuk az volt, hogy a lehető leghamarabb újra megnyissák a repülőteret a tűz után, de a döntés a biztonság érdekében történt, figyelembe véve a Heathrow méretét és működési összetettségét.

A Heathrow repülőtér három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti tartalék áramellátási rendszerekkel, mint például dízelgenerátorok és akkumulátorok, de ezek csupán a legfontosabb biztonsági rendszerek működését biztosítják. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban elmondta, hogy a leállást nem az áramhiány okozta, hanem az, hogy mennyi időt vett igénybe az áramellátás átkapcsolása a sérült alállomásról a másik működő alállomásra.

A London Fire Brigade, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban azt nyilatkozta, hogy a tűz egy szigetelő olajat tartalmazó átalakítóval volt kapcsolatos, amely teljesen lángra kapott, jelentős veszélyt jelentve a magasan feszültség alá helyezett területen. A tűzoltók elmondták, hogy meg kellett várniuk, amíg az átalakító lehűlt, hogy hozzáférhessenek a lángokhoz.

A jelentés közzététele után Miliband hangsúlyozta, hogy várják a teljes jelentést, hogy megértsék a történteket és levonják a szükséges tanulságokat az Egyesült Királyság energiaellátásának megerősítése érdekében. Az eset rávilágított arra, hogy milyen fontos a megbízható energiaellátás a légiközlekedés és a közlekedési infrastruktúra szempontjából, és hogy a jövőben elkerülhetők legyenek hasonló incidensek.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c6283577llqo

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük