Kiberfenyegetettség: az bankvezető álmatlan éjszakái

Az Egyesült Királyság egyik legnagyobb bankjának vezetője, Ian Stuart, az HSBC UK vezérigazgatója, nem titkolta, hogy a kiberbiztonság kérdése komoly aggodalomra ad okot számára. A szakember elmondta, hogy a kiber támadások ellenállása „éjjelente is ébren tartja”, ami jól mutatja a pénzügyi szektorban tapasztalható feszültségeket és kihívásokat. Stuart hangsúlyozta, hogy a kiberbiztonság a banki csoport prioritásai között szerepel, és az IT sebezhetőségeinek kezelése hatalmas költségeket ró a szektorra. „Aggódik az ember, mert tudjuk, hogy folyamatosan támadások célpontjaivá válhatunk” – tette hozzá.

A vezérigazgató nyilatkozata a Közösségi Pénzügyi Bizottságnak tett tanúvallomásában hangzott el, ahol a banki vezetők a szektort érintő különböző kérdésekről beszéltek, beleértve a kiber támadásokkal és technológiai kiesésekkel szembeni sebezhetőséget is. Márciusban kiderült, hogy kilenc jelentős bank és építkezési társaság az Egyesült Királyságban az elmúlt két évben összesen legalább 803 órányi, azaz 33 napnyi technológiai kiesést szenvedett el. A közelmúltban a Co-op és a Marks and Spencer kiskereskedelmi láncok súlyos zavarokat tapasztaltak, miután hackerek célkeresztjébe kerültek.

Lisa Forte, a Red Goat kiberbiztonsági cég munkatársa, a BBC Newsnak nyilatkozva hangsúlyozta, hogy Stuart megjegyzései rendkívül fontosak. „A kiber támadások száma és súlyossága egyre nő” – nyilatkozta Forte. „A bűnözők egyre hatékonyabban monetizálják a támadásaikat, és már ott tartunk, hogy nem az a kérdés, hogy a vállalatok tapasztalnak-e támadást, hanem az, hogy mikor.”

Stuart elmondta, hogy bankja több százmillió fontot költ az IT rendszerei fejlesztésére. „Azt hiszem, az a pénzösszeg, amit a bankok – mindannyian – a rendszereinkbe fektetnek, óriási” – mondta. „A védekezési mechanizmusok, amelyeket alkalmazunk, rendkívül fontosak.” Az HSBC csoportján belül jelenleg másodpercenként 1000 tranzakciót dolgoznak fel, miközben heti 8000 IT változást és frissítést hajtanak végre.

A Barclays, Lloyds, Nationwide, Santander, NatWest, Danske Bank, Bank of Ireland és Allied Irish Bank is információt szolgáltatott a bizottságnak. 2023 januárja és februárja között ezek a bankok összesen 158 IT hibát tapasztaltak. Vim Maru, a Barclays vezérigazgatója a parlamenti képviselők előtt beszélt a Barclays januári leállásáról, amely sokak számára a januári fizetési napra esett. A súlyos IT problémák napokig érintették az online banki szolgáltatásokat, és sok ember nem tudott költözni, ami akár 12,5 millió font kártérítést is eredményezhet a bank számára egy jelentés szerint. Maru elnézést kért az ügyfelektől, mondván, hogy „mélyen sajnálja a zavarokat”. Hozzátette, hogy nincs bizonyíték arra, hogy a problémát kiberbűncselekmény vagy szándékos cselekedet okozta volna.

A Barclays incidensét követően körülbelül 1,2 millió brit ügyfelet érintettek további banki leállások februárban, amelyek a Lloyds, TSB, Nationwide és HSBC bankoknál jelentkeztek. A helyzet rávilágít arra, hogy a pénzügyi szektor milyen komoly kihívásokkal néz szembe a digitális korszakban, ahol a kiberbiztonság nemcsak a bankok, hanem a teljes gazdaság stabilitását is veszélyezteti. A banki vezetők, mint Stuart és Maru, folyamatosan dolgoznak azon, hogy a legjobb technológiai megoldásokat alkalmazzák, de a fenyegetések folyamatosan növekvő mértéke arra figyelmeztet, hogy a biztonságra való fókuszálás elengedhetetlen a jövőbeli működés biztosítása érdekében.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4g3372vl3yo

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük