A Thames Water, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vízszolgáltató cége, úgy döntött, hogy „szünetelteti” azt a programot, amely lehetővé tette volna, hogy vezetői jelentős bónuszokat kapjanak a 3 milliárd fontos megmentő kölcsön megszerzésével összefüggésben. A döntés a Downing Street nyomására született, ahol világossá tették, hogy a cég vezetőinek a kudarcukért történő jutalmazása „nyilvánvalóan nem elfogadható”. A Thames Water „megtartási programja” a vezetők fizetésének 50%-át tette volna ki, így a cégnél dolgozó felsővezetők akár 1 millió fontot is kaphattak volna évi bérük és rendszeres bónuszuk mellett.
A cég már korábban is kritikák kereszttüzébe került, miután a környezetvédelmi miniszter, Steve Reed, nyilvánosan vádolta a Thames Water-t azzal, hogy „megpróbálják megkerülni” azokat a közelgő szabályokat, amelyek megtiltják a vízszolgáltatók számára a bónuszok kifizetését. Reed a parlamenti képviselőknek elmondta: a cég „más néven” hivatkozott a bónuszokra, hogy továbbra is kifizethesse azokat. A Downing Street hozzátette, hogy a miniszterek „világosan látják, hogy a Thames Water évek óta tartó rossz irányítás után nem adhat magának bónuszokat”.
A Thames Water vezetősége és a Környezetvédelmi, Élelmiszer- és Vidékfejlesztési Minisztérium (Defra) tisztviselői tárgyalásokat folytattak a cég jövőjéről, mielőtt a Thames Water bejelentette volna, hogy szünetelteti a megtartási programot és várja az Ofwat, a vízügyi szabályozó testület útmutatásait. A Thames Water szóvivője kifejtette: a menedzsment „úgy döntött, hogy szünetelteti a megtartási programot”, és szeretnék biztosítani, hogy a cég megközelítése támogassa a vállalat újjáépítési céljait és a szélesebb közvélemény elvárásait.
A Thames Water az utóbbi években súlyos kritikákat kapott, miután több esetben is szennyvízszivárgásokat és kibocsátásokat tapasztaltak. A cég pénzügyi helyzete körüli aggodalmak 18 hónappal ezelőtt kezdődtek, amikor kiderült, hogy a cég pénzügyi helyzete válságos. A kormány azóta készenlétben állt, hogy különleges igazgatás alá helyezze a Thames Water-t. A cég márciusban 3 milliárd fontos sürgősségi kölcsönt kapott, hogy elkerülje a csődbeslést, és most azon dolgozik, hogy csökkentse hatalmas, 20 milliárd fontos adósságát azzal, hogy a hitelezőktől kedvezményeket kér az adósságukból.
A Thames Water körülbelül a brit lakosság negyedét szolgálja ki, főként Londonban és Dél-Angliában, és körülbelül 8000 embert foglalkoztat. A cég várakozásai szerint április közepére teljesen kifogytak volna a készpénzből, mielőtt megkapták volna a megmentő kölcsönt. Reed elmondta, hogy „nagyon örül”, hogy a Thames Water visszavonta a megtartási programját, és hozzátette, hogy „rossz döntés volt. Ez sérti a saját ügyfeleik igazságérzetét”.
A Thames Water korábban azt állította, hogy a „megtartási kifizetések” nem teljesítményhez kötött bónuszok, és azt is hangsúlyozták, hogy ezen kifizetések egyike sem lesz a vásárlók pénzéből finanszírozva. Sir Adrian Montague, a cég elnöke, aki a múlt héten a bizottság előtt tett megjegyzéseket a bónuszokról, tisztázta, hogy talán „rosszul fogalmazott”, amikor azt mondta, hogy a hitelezők „ragaszkodtak” a megtartási ösztönzőkhez a cég újjáépítési terveivel kapcsolatban.
Anna MacDonald, az Aubrey Capital Management képviselője úgy véli, hogy a Thames Water „pr-krízis” elkerülésére tesz lépéseket, és szerinte az az érvelés, hogy a bónuszokra szükség van a vezetők megtartásához, nem meggyőző. A Defra egy nyilatkozatban hangsúlyozta, hogy „túl sokáig a vásárlók pénzét indokolatlan kifizetésekre fordították, ahelyett, hogy a vízrendszer elengedhetetlen fejlesztéseibe fektettek volna”. A kormány világossá tette, hogy „a kudarcokból való nyereségszerzés kora véget ért”.